2014-09-08

Veszélyes trendek, amiket szülőként érdemes ismerni I.

Különösen fontos, hogy tudjunk ezekről a trendekről, amellett, hogy a legjobb megelőzési mód továbbra is hogy közeli és bizalmi szülő-gyermek kapcsolat.

Offline veszélyek: iskolai aggresszió, bullying

children42 az agresszív viselkedés egyik fajtája. Olyan negatív cselekedet, amely a tanulók egymás közti, a tanulók tanárokkal vagy más iskolai alkalmazottakkal és a tanárok tanulókkal (esetleg szülőkkel) szembeni erőszakos viselkedésében nyilvánulhat meg. Az iskola világában a verbális, a fizikai és a pszichikai erőszak számos formája regisztrálható. A diákok közti iskolai erőszak okai lehetnek: – a diák nem tudja a szabadidejét hasznosan eltölteni, unatkozik – a médiában látott ‘példaképeknek’ való megfelelni akarás – rossz hétköznapi, utcai, közösségi minta – feszültség levezetés szervezett, kulturált módjai nem ismertek, nem elég vonzóak – nagyfokú érzelmi bizonytalanság – fokozott teljesítménykényszer, depresszió, önagresszió – a negatív családi minta, lelki és fizikai bántalmazás a családon belül, amiért az elszenvedő az iskolában „egyenlít”.

Bullying

Olyan agresszív fizikai vagy verbális viselkedési forma (erőszakoskodás, zaklatás, terrorizálás), amely ismétlődő jelleggel irányul gyenge, egyedül lévő gyerekre, akinek nehézségei vannak, vagy képtelen önmaga megvédésére. Ami nem tartozik ide: egyenlő felek közötti konfliktus, játékos verekedés, egyszeri támadás, barátok közötti cívódás, önvédelem. Formái: Direkt:fizikai ( verekedés, mások tulajdonának elvétele) és verbális (beszólások, sértegetés, gúnynév) Indirekt: kapcsolati (kiközösítés, pletyka) és cyberbullyiing (fenyegető smsek, megalázó tartalmak közzététele) Az állandó bántalmazási formák közül az a leggyakoribb, hogy az áldozatot „szavakkal verik”, például csúfolják, beszólogatnak neki, vagy gúnyneveket aggatnak rá (verbális bullying), ezt követi a társasági kapcsolatainak aláásását célzó kiközösítés, rosszindulatú pletykálkodás (kapcsolati bullying).

Elkövető

Tipikus jellemzői lehetnek:

  • Impulzivitás (hangulatingadozás); dominancia vágy; bosszúvágy
  • Elégtelen konfliktuskezelési készségek (indulatok elégtelen kezelés)
  • Kevés empátia, fenyegetés alkalmazása, szociális hatalom akarása
  • Fizikai erőfölény; magas önértékelés
  • Elfojtott szorongás és bizonytalanság érzés, hatalom érzete nyugtatja meg átmenetileg
  • Koncentrációs nehézségek
  • Bandához való tartozás akarása

Tevékenységei lehetnek: – áldozat vagyontárgyainak ruháinak megrongálása (elszakítás, összepiszkítás, összetörés), – áldozat értékeinek eltulajdonítása: zsebpénzének elvétele, telefonjának, mp3-jának használata – áldozat izolálása: gúnynév kitalálása, pletyka terjesztése, beszólás – áldozat megalázása: cigarettázásra, alkohol vagy drog fogyasztásra való kényszerítése, ehetetlen dolgok elfogyasztatása, cipőpucolásra való kényszerítés, szekrénybe zárása – áldozat fizikai bántalmazása: ütés, rugdosás, lefogás, fej wc kagylóba történő kényszerítése, kikötözés.

Mobbing (pszichoterror)

Egy csoportnak az egyénnel szemben alkalmazott lelki terrorja, olyan agresszív magatartás, amelyben a csoporttagok többsége kitartóan megaláz egy csoporttagot. Zaklatás Akkor beszélünk zaklatásról, ha a három speciális feltétele jelen van: az agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékos; ha ismétlődően és hosszú időn keresztül követik el; olyan személyközi kapcsolatban történik, ahol egyenlőtlen erőviszonyok alakulnak ki. forras: megfelemlites.hu

Online veszélyek, cyberbullying

images (1) Az internetkorszak riasztó fejleménye, hogy a társaik által valamiért kiszemelt és folyamatosan megalázott diákok már egyáltalán nem tudnak elmenekülni a bullyjaik elől: a zaklató mobiltelefonon, az interneten keresztül is utoléri áldozatát. Zaklatás: támadó, sértő, felzaklató üzenetek küldése sorozatosan Lejáratás – rossz hírnév terjesztése: Valótlan pletykák terjesztése, amelyek megszégyenítik, lejáratják a másikat. (akár pl. hamis fényképek terjesztése) Flaming: online „háború”, támadás, veszekedés: dühös, támadó, trágár hozzászólások nyilvános fórumokon (gyakran online politikai, vallási, ideológiai vita) Identitáslopás: Az áldozat e-mail címének, vagy közösségi oldalon a profiljának feltörése azzal a szándékkal hogy a nevében küldjön sértő, kellemetlen üzenetet másoknak Kiközösítés: Az online közösség egy tagjának a csoportból való kirekesztése Kibeszélés: titkok megosztása, személyes információk nyilvánosságra hozása, elküldése Becsapás: A másik becsapása, kellemetlen vagy intim információk kicsalása majd megosztása. Cyber Stalking: fenyegető, megfélemlítő üzenetek küldése, a másik online szokásainak megfigyelése és ezek felhasználása félelemkeltésre, hogy a másik a saját biztonságát veszélyeztetve érezze Sexting: szexuálisan provokatív fényképek, videók készítése, és továbbküldése A cyberbullying legalapvetőbb formája, amikor mobiltelefonon hívják fel az áldozatot, vagy sms-t, mms-t küldözgetnek neki gúnyolódó, vagy fenyegető tartalommal. Ugyanilyen fenyegető üzeneteket lehet küldözgetni az áldozatnak e-mailben, vagy lehet hagyni a honlapján, a közösségi oldalakon létrehozott profilján, akár a képei alatt, vagy az általa látogatott chatszobákban. A zaklatók többször lejárató, gyűlölködő weboldalakat is létrehoztak áldozataiknak. Gyakori az is, hogy titokban készítenek felvételeket a kiszemelt áldozatról megalázó helyzetben – például ahogy az iskolában csúfolják, vagy megverik -, és még gyakoribb, hogy az áldozat közösségi oldalakon közzétett fotóit mentik le. A diákokat az interneten, mobiltelefonon elkövetett zaklatásra erőteljesen bátorítja az, hogy itt nem figyelik őket szülők vagy tanárok, névtelenek maradhatnak, és mivel nem kerülnek személyes kontaktusba az áldozattal, nem tántorítják el őket annak érzelmi reakciói. Vannak olyan felmérések, amelyek szerint a cyberbullyingról még kevésbé számolnak be az áldozatok a felnőtteknek, mint a többi zaklatási formáról, például mert nem akarják, hogy eltiltsák őket az internettől, vagy úgy érzik, őket is hibáztathatja például a tanár, hogy miért használnak bizonyos oldalakat az interneten. A cyberbullying Magyarországon is egyre elterjedtebb, a bántalmazottakat olyan mélyen érinthetik a sérelmek, hogy azt kívülről meg sem lehet igazán érteni. A szülőknek szólnának erről utoljára. forrás: kek-vonal.hu

Bullying és Cyberbullying összekapcsolódása

Stop-Bullying-Girls-with-words-written-all-over-bodies-Jan-12-p112 A magyar fiatalok körében ugyan nem történt olyan, nagy nyilvánosságot kapott eset, ahol egyértelmű lett volna a kapcsolat az internetes zaklatás és az öngyilkosság között, maga a jelenség azonban egyre elterjedtebb. Természetesen az iskolai kiközösítés, durvább csúfolódások és fenyegetések a legkevésbé sem számítanak újdonságnak, az utóbbi években azonban az internet új formát adott ennek. Ez pedig új jellegzetességekkel is jár. A „hagyományos” iskolai (és munkahelyi) zaklatást már jó ideje vizsgálják a pszichológusok, így felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán van-e létjogosultsága az elektronikus zaklatást különálló jelenségként kezelni. Jelentős átfedés van a hagyományos és elektronikus bullying elkövetői és áldozatai között, a kiváltott hatás szempontjából különbség mutatkozik, ugyanis az újfajta “terror” több kutató szerint érzelmileg megterhelőbb, mint ódivatúbb formája. Akiket kitartóan zaklatnak, úgy élik meg, mintha sokkal többen támadnák őket, mint ahányan valójában piszkálódnak. Még a tétlen szemlélők is egybemosódnak számukra a zaklatókkal. A bevallást nehezíti az „igazságos világba vetett hit”, szeretjük azt gondolni, hogy azzal történik rossz dolog, aki megérdemli. Ez a hit a tétlen szemlélőkben és az áldozatban magában egyaránt megvan. Esetek: 

  • a zaklatás azért kezdődött el, mert a lányt megviselte szülei válása, sokat evett, emiatt hirtelen meghízott. Néhány lány az iskolából kinézte magának, onnantól nem hagyták abba a gyötrését.
  • online társalgás közben küldte el magáról a képet egy ismeretlen fiúnak, aki később terjeszteni kezdte ismerősei körében. A lány emiatt öngyilkosságot kísérelt meg, iskolatársai viszont ebből is viccet csináltak.
  •  a fiút azért zaklatták az iskolában, mert gyermekkora óta tanulási nehézségekkel küzdött. Helyzete aztán megoldódni látszott, mert korábbi zaklatójával sikerült zöld ágra vergődnie, sőt, közeli barátságba került egyik csinos osztálytársnőjével is. Az új tanévben azonban keserű csalódás érte: kiderült, hogy a kibékülés és az új ismeretség csak további eszköz volt megaláztatására. Az interneten kicsalt intim információkat felhasználva az egész iskola előtt nevetségessé tették.
  • „Hogyan mondod el, hogy meg akarsz halni, mert csúfolnak? Azt hiszik az emberek, hogy önző vagy és nem gondolsz a családodra, amikor öngyilkosságot követsz el. Pedig a valóság egészen más. Belebetegedsz, izolálódsz a külvilágtól, semmi másra nem tudsz gondolni. Tényleg elhiszed, hogy jobb lesz a világ nélküled.” ‘Shauna’ Az alábbi képen láthatóak az sms-ek, amit neki küldtek.
bullying

„Nincsenek barátaid, menj és öld meg magad hahaha”, „Úgy csinálsz, mitha beteg vagy bánatos lennél. Figyelemhajhász. Vedd be a boldogság-bogyóidat.”, Sajnálom, hogy meg akartad ölni magad. Legközelebb fejezd is be :)”.